Czech Republic
Jazyky

Jazyky

Telefónica Czech Republic, a.s.: Registr objektů a pracovišť – to jsou data pod jednou střechou

logo_telefonica_o2

Integrovaný komunikační operátor s více než sedmi miliony mobilních a pevných linek.

ROP3G je nepostradatelnou aplikací v prostředí společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. Díky aplikaci ROP3G, na kterou jsou navázány další systémy společnosti, je zajištěn jednotný vazební prvek mezi těmito aplikacemi. Kvalita dat v aplikaci je zásadní podmínkou pro zajištění procesů probíhajících napříč celou společností. Luděk Klečka, Supervizor v rámci Aplikace provozu sítě u O2

Úkol

Tvorba aplikace zákazníkovi na míru – třetí generace Registru objektů a pracovišť ROP3G.

Se systémem ROP v Telefónice pracuje asi 2 500 zaměstnanců, z čehož je přibližně 1 500 přihlášených současně. Z obchodního systému je provedeno denně na 2 500 dotazů, stejný počet dorazí denně také z inventory segmentu.

Do roku 1996 zde zajišťoval funkci územní identifikace tzv. Číselník základních identifikačních jednotek (CIZIJ), který ovšem neměl vazbu na jednotnou prostorovou identifikaci v rámci České republiky. Tu realizuje Standard informačních systémů veřejné správy k prostorové identifikaci, v souladu s nímž poskytují data do registrů Český statistický úřad (územní celky, stavební objekty) a Ministerstvo práce a sociálních věcí (stavební objekty, adresy, ulice a veřejná prostranství). Prvky prostorové identifikace charakteristické pro telekomunikace pak poskytuje Český telekomunikační úřad (telefonní obvody).

Řešení

ROP má oproti CIZIJ jednu podstatnou výhodu – totiž integraci.

ROP3G jako nejnovější verze aplikace podporuje především spolupráci s dalšími programy a zvyšuje tak celkovou efektivitu sítě. Za účelem vyhledání konkrétního záznamu v číselníku (budovy na adrese, objektů bez adres, i objektů v zahraničí) byl v roce 2011 vyvinut modul ROP3G Locator. V tomto modulu lze například krokovým postupem, sledujícím hierarchii prvků prostorové identifikace (kraj, okres, obec, atd.), nalézt konkrétní záznam v České republice. Kromě toho je možné nalézt záznam podle názvu, souřadnic, nebo podle identifikátoru. Zároveň je možné využít i fulltextového vyhledávače, který umožňuje dohledání adres podle nestrukturovaného textu. Pro lepší orientaci uživatele je do modulu integrováno okno s grafickým zobrazením dat aplikace ROP3G a disponuje i samostatnou logikou pro nalezení záznamu číselníku v zahraničí (včetně podrobného hledání pro území SR). Modul ROP3G Locator řeší také situace, kdy požadovaný záznam není nalezen; v takovém případě uživatel zadává požadavek na dispečerské pracoviště.

Kromě těchto dávkových aktualizací se ROP3G aktualizuje i dalšími způsoby. Nejdůležitější a nejčetnější aktualizaci provádějí oprávnění uživatelé dispečerského pracoviště, jehož provoz pro Telefónica Czech Republic kompletně zajišťuje společnost Infinity Systems, a.s. Jan Koubek, Vedoucí oddělení vývoje v Oracle technologiích k samotnému projektu uvádí: „ROP je v provozu více jak 10 let a za tuto dobu se technologicky i funkčně neustále rozvíjí. Nejde o změny překotné, ale plánované a podložené důslednými analýzami, které přispívají k jeho stabilitě a vysoké provozní spolehlivosti. Vždyť na tento systém je úzce navázána celá řada dalších systémů v O2 včetně zákaznického a systému pro řízení pracovních sil v terénu. Nezanedbatelný podíl na systémových vylepšeních má i stabilní řešitelský tým a bezproblémový provoz dispečerského pracoviště.“

Výsledky

Dispečeři aktualizují data na základě požadavků, založených uživateli pomocí modulu ROP3G Locator. Řeší až 80 požadavků denně, přičemž v rámci řešení aktualizují ulice a veřejná prostranství, stavební objekty a adresy. Zároveň spravují objekty, které ještě nejsou v registrech státní správy – např. nezkolaudované objekty, objekty, kterým ještě nebylo přiděleno domovní číslo, nebo objekty, které jsou trvale bez domovního čísla. Aktualizaci výše uvedených údajů provádějí v součinnosti s městskými úřady či kvalifikovaným náhledem na webové stránky katastru nemovitostí. Jedná se tedy o zcela validní údaje, které doplňují externí zdroje dat. Aplikace ROP3G tak disponuje nejaktuálnějšími možnými informacemi. Kromě prostorových údajů zahrnuje také data o organizačních jednotkách společnosti Telefónica Czech Republic, a.s., ekonomických subjektech České republiky a neověřená data o zahraničních subjektech. Zajišťuje tak komplexní integrovanou databázi, která je zásadní podmínkou pro kvalitní podporu procesů, probíhajících napříč celou společností, zejména pak Procesu poskytování služby a Procesu zajištění služby. Díky tomu se výrazně podílí na zvyšování zákaznické spokojenosti, měřené indexem CSI (Customer Satisfaction Index).

„Novinkově také připravujeme vylepšení, které zaregistrují uživatelé portálu O2 v oblasti poskytování elektronického vyjadřování k existenci podzemních sítí pro stavebníky. Tuto službu poskytuje O2 Česká republika automatizovaně jako jedna z mála telekomunikačních společností v Evropě“, uzavírá téma Koubek.

Obchodní dopady

ROP3G (Registr objektů a pracovišť) zajišťuje komplexní integrovanou databázi, která je zásadní podmínkou pro kvalitní podporu procesů, probíhajících napříč celou společností, zejména pak Procesu poskytování služby a Procesu zajištění služby. Díky tomu se výrazně podílí na zvyšování zákaznické spokojenosti, měřené indexem CSI (Customer Satisfaction Index).

Líbil se Vám článek? Pomozte nám šířit jej dále.

Kontaktní osoby

Richard Nikel

Ředitel divize Podnikové aplikace

+420 531 025 284

richard.nikel@rsm.cz

Martin Osoba

Head of Software Development

+420 531 025 311

martin.osoba@rsm.cz

Další článek Vám zašleme

Email:*
Jméno a příjmení:

Související služby