Bidvest: Nový podnikový systém nás podpořil v růstu a podržel v těžkých dobách

logo_bidvest Společnost Bidvest Czech Republic je největší velkoobchod mražených, chlazených a čerstvých potravin i souvisejícího nepotravinářského zboží v České republice. Společnost vznikla přejmenováním společnosti Nowaco po jejím začlenění do nadnárodní skupiny Bidvest, která je největším světovým distributorem potravin do gastronomie mimo území USA.

Systém Microsoft Dynamics AX se dobře přizpůsobil procesům v společnosti Bidvest. Nasazení nového systému splnilo stanovené cíle našeho vedení. Kromě hladkého přechodu pro uživatele na nový IS je možné jmenovat např. navýšení průchodnosti všech centrálních skladů, úsporu nákladů na dopravu či zvýšení efektivity řízení nákupu, integraci evidence smluv se zákazníky, zjednodušení tvorby cen a zachování všech stávajících klíčových procesů bez nutnosti je měnit kde to nebylo žádoucí. Ty přínosy jsou i v takových „maličkostech“, jako je třeba spolupráce s MS Office, výborné možnosti vyhledávání atd.Roman Žičař, vedoucí IT , Bidvest Czech Republic

Úkol

Nasadit nový ERP – Microsoft Dynamics AX, který měl díky centralizaci a dostatku informací v systému pomoci firmě v růstu i v době, kdy se trhu nedařilo.

Řešení

Naše společnost implementovala systém, který byl pro Bidvest přínosem především svou neuvěřitelnou flexibilitou v oblasti řízení strategických změn. Při rychlém růstu, kterým Bidvest od roku 2007 procházel, se totiž ukázalo, že bude vhodné oddělit způsob řízení obchodu a logistiky. Zatímco pro logistiku se ukazovala jako nejvhodnější segmentace podle lokalit jednotlivých dep, pro oblast obchodu se jako výhodnější ukázalo prodej centralizovat. Tato organizační změna přitom představovala pouhý jeden měsíc potřebný pro analýzu a příslušné změny v Microsoft Dynamics AX. Investice se jí přitom vrátila v řádu týdnů, neboť díky této organizační změně bylo možné snížit celkový počet dispečerů. Právě flexibilitu a snadnou adaptaci systému na nové podmínky na trhu Bidvest ocenil nejvíc.

Výsledky

To, že bylo rozhodnutí pro systém Microsoft Dynamics AX správnou volbou, se společnosti Nowaco potvrdilo hned v prvním roce jeho fungování. Microsoft Dynamics AX tak umožnil snadno promítnout i změny do řízení výroby, kdy si firma zakoupila nové stroje na zpracování masa, které umožnily přinést zákazníkům možnost volby jeho úprav. Navíc Microsoft Dynamics AX firmě umožnil vytvořit zcela nový prodejní kanál v podobě e-shopu. Ten vyvinul implementační partner pro Bidvest přímo na míru a díky jeho přímému napojení na Microsoft Dynamics AX se podařilo celý prodejní proces plně automatizovat. Zákazník si tak zvolí v e-shopu, co chce přivézt, a vše od objednání zboží v jednotlivých skladech či výrobních závodech po jeho dopravení do nejbližšího depa, vyskladnění, dopravu až k zákazníkovi i fakturaci proběhne už automaticky. Vůbec největším přínosem však byl nový systém pro Bidvest v době, kdy se trhu nedaří. Bidvest tak byl schopen reagovat na výkyvy ve výrobě i při řízení stavu zásob. To je přitom v potravinářství poměrně komplikované, neboť některé kontrakty jsou sjednány až na rok dopředu a navíc zásoby mají omezenou dobu trvanlivosti. Velkým přínosem byl hlavně dostatek informací ze systému, jež pomohly při analýze obtížné situace na trhu a umožnily pružně reagovat na jeho poklesy i přírůstky. Management tedy v této nelehké době získal v Microsoft Dynamics AX silný nástroj, který mu pomohl na základě přesných a snadno dostupných údajů výrazným způsobem urychlit rozhodování a tím zvýšit celkovou flexibilitu společnosti.

Obchodní dopady

Management v nelehké době krize na trhu získal v Microsoft Dynamics AX silný nástroj, který mu pomohl na základě přesných a snadno dostupných údajů výrazným způsobem urychlit rozhodování a tím zvýšit celkovou flexibilitu společnosti.