Firma v cloudu: Podnikatelům freemail nesluší, pořiďte si e-mail na vlastní doméně

Díky cloudovým technologiím lze používat špičkové e-mailové služby na své doméně i bez vlastního poštovního serveru. Představujeme vám řešení od společnosti Microsoft, službu Exchange Online, která je cenově dostupná i pro drobné živnostníky a nejmenší firmy. Podnikatelé z oblasti SOHO (small office/home office) a menších firem stále někdy používají ke komunikaci se zákazníky bezplatné e-mailové služby. Neuvědomují si přitom nevýhody tohoto řešení, mezi které patří víceméně nulové záruky funkčnosti služby, omezená technická podpora nebo absence pokročilých funkcí pro obchodní sféru. E-mailová adresa na doméně bezplatné e-mailové služby navíc rozhodně nepůsobí reprezentativně. Potenciální klientelu může i odradit, což jistě není v zájmu žádného podnikatele. Proto je vhodné pro komerční účely využívat e-mailové adresy na vlastní doméně. Může jít o služby získané jako součást webového hostingu. Jejich kvalita je však často nevalná. Zákazník za ně sice platí, ale někteří provozovatelé je vnímají jako doplňkové služby, které nezřídka zamrzly ve zlatých časech protokolu POP3 a stahování veškeré pošty na pevný disk. Tomu pak také odpovídá kapacita schránek, podoba webového rozhraní anebo podpora (či spíše nepodpora) mobilních zařízení. Cesta ke kvalitním e-mailovým službám na vlastní doméně přitom není zas tak trnitá. V cloudové éře není nutné pořizovat si pro sofistikované e-mailové řešení vlastní poštovní server a nést veškeré náklady s ním spojené – od licenčních poplatků přes poplatky za provoz a údržbu po náklady na nevyhnutelný servis a dříve či později nutnou modernizaci.

E-mail na vlastní doméně lze získat za přijatelný poplatek úměrný velikosti firmy. Pořizovací náklady představuje jen registrace domény. Roční registrační poplatek za domény s některou u nás běžně používaných geografických (CZ, EU) nebo generických (COM, NET, BIZ, ORG, INFO) doménových koncovek se pohybují v řádu maximálně několika stokorun.

MS Exchange v cloudu: Exchange Online

Namísto vlastního serveru s e-mailovým řešením například Microsoft Exchange lze využít jeho cloudového podání Exchange Online. Jde o součást balíčku hostovaných služeb Office 365, ale také o samostatné e-mailové řešení, na které se nyní zaměříme. V rámci aktuální nabídky Office 365 společnost Microsoft nabízí službu Exchange Online v Plánu 1 (odpovídající úrovni Standard) a v Plánu 2 (odpovídající úrovni Enterprise s pokročilejšími funkcionalitami) postavený právě na cloudovém řešení. Součástí služby je antivirová a antispamová ochrana s možností pokročilé správy, integrace se službou Active Directory a sdílení kalendářů. Služba je primárně navržena pro uživatele e-mailových klientů Outlook 2007 a Outlook 2010, ale díky podpoře protokolů POP3 a IMAP ji lze používat v kombinaci s libovolným e-mailovým klientem. Výhodou je, že tato služba nemá horní ani dolní hranici počtu uživatelů. Její cena se odvíjí od počtu založených e-mailových schránek, respektive uživatelů využívajících tuto službu. Za jednu licenci Exchange Online Plán 1 si Microsoft účtuje 3,57 Euro bez daně měsíčně. K jednotlivým e-mailovým adresám lze vytvářet aliasy. Emailová schránka se přitom může pochlubit velkorysou kapacitou 25 GB. Přílohy je možné odesílat o kapacitě až 25 MB nebo až 35 MB, podle nastavení. Pro přístup z mobilního zařízení se hodí plná podpora technologie ActiveSync umožňující synchronizovat nejen e-maily, ale i záznamy z kalendáře a kontakty z adresáře. K poště, kalendáři, úkolům, adresáři a poznámkám je možný přístup také přes webové rozhraní, tzv. OWA (Outlook Web Access). Webovému rozhraní nechybí žádná zásadní funkce. Jednu z mála výjimek tvoří absence plnohodnotné podpory štítků (ty supluje jen barevné odlišení e-mailů), ale na druhou stranu je k dispozici ukládání výsledků vyhledávání jako virtuálních složek, dynamické filtrování zobrazení doručené pošty podle různých kritérií, posílání žádostí o schůzku provázené s integrovaným kalendářem a několik dalších funkcí, které lze považovat za užitečný nadstandard. Jedná se o plně profesionální řešení bez jakékoliv reklamy a se smluvně garantovanou 99,9% dostupností. Poskytována je jak komunitní podpora, tak nonstop telefonická podpora. Bohužel její pracovníci zatím nehovoří česky. Domluvit se s nimi momentálně dá například v angličtině, francouzštině, němčině anebo španělštině. Případně Vám komunikaci s telefonickou podporou může zajistit i vybraný Microsoft Cloud Partner.

Zdroj: Reseller Magazine (10-2012)