AI v Česku? Stále spíše plány a velká slova.

Většina firem v Česku se již chlubí tím, že AI v některé ze svých činností implementovala. Realita je ale vizím a možnostem technologie velmi vzdálená. Využití umělé inteligence zůstává devízou týmů marketingu nebo IT. Z průzkumu poradenské společnosti RSM vyplývá, že zaměstnanci zůstávají odkázáni na volně dostupné technologie, často navíc bez možnosti zaškolení nebo jiné firemní podpory. Hrozí přitom, že jim v porovnání se zahraničím ujede vlak. 

Výsledky průzkumu

České firmy se využití umělé inteligence sice nebrání, ale za strategicky důležité považuje tuto technologii jen 13 % ze všech respondentů. Celkově toto téma vnímá jako více či méně důležité zhruba 3/5 firem. Jak ale upozorňuje poradenská společnost RSM, česká realita využití umělé inteligence zatím obvykle zůstává omezená na volně dostupnou variantu nejrozšířenějšího ChatGPT. Situace tak zůstává paradoxní: zaměstnanci, kteří by mohli být technologiemi nejvíce ovlivněni, nemají k dispozici pokročilé nástroje, zatímco jejich potenciál pro posílení firemní konkurenceschopnosti zůstává nevyužit. 

“Průzkum je unikátní v tom, že se nezaměřuje jen na velké technologické klienty, ale skutečně firmy napříč velikostí a odvětvími. Vyplývá z něj, že firmám a jejich managementu chybí schopnost implementovat a využít pokročilé nástroje,” upozorňuje řídící partnerka poradenské společnosti RSM Monika Marečková a dodává: “Ve srovnání se zahraničím tak můžeme přicházet o rychlost a konkurenceschopnost například na poli firemní správy financí, účetnictví nebo dokonce v zákaznickém servisu, to vše jsou příklady disciplín, které již nyní nabízejí velmi pokročilé nástroje, českým firmám se je ale zatím nedaří implementovat.” 

Za důležité nebo dokonce strategicky důležité přitom považuje využití umělé inteligence většina dotázaných společností v segmentech automotive, IT, marketingu, strojírenství a službách včetně těch administrativních. Nejnižší důležitost technologii přisuzují naopak manažeři v oblasti stavebnictví, farmacie, zdravotnictví a kultuře.  

Potenciál využití umělé inteligence si trochu překvapivě uvědomují častěji malé než velké firmy. Za velmi důležitou nebo dokonce strategicky důležitou technologii považuje 45 % firem s méně než 50 zaměstnanci. Pro srovnání větší společnosti s 50 až 250 zaměstnanci se s názorem shodují ve 28 % případů a velké firmy s více než 250 zaměstnanci dokonce jen v 15 %. „Pokud se malým firmám skutečně podaří možnosti AI využít, mohou výrazně posunout svoji efektivitu a konkurenceschopnost vůči velkým hráčům,“ dodává Monika Marečková.

Vize jsou, firmám se přesto nedaří technologie implementovat 

Za profese nejvíce ohrožené umělou inteligencí bývají považováni operátoři na výrobních linkách, pokladní, účetní, asistenti zákaznické podpory nebo zaměstnanci logistiky. V tuzemských firmách se ale o svou práci naprostá většina z nich zatím obávat nemusí.  

Vůbec nejnižší mírou implementace se totiž dle RSM zatím chlubí interní správa financí (12 %) a týmy účetnictví (16 %). “Navzdory tomu, že právě účetnictví lze do velké míry automatizovat a pomocí AI hledat například nesrovnalosti ve velkých datových souborech nebo odhalovat podezřelé transakce, firmy si zatím s implementaci nástrojů do svých h systémů nevědí rady, nejčastěji z důvodu chybějících specialistů v oboru a obav z možného úniku dat nebo porušení GDPR,” upozorňuje řídící partnerka RSM Monika Marečková.

Profese, které mají být nástupem technologie nejvíce ohrožené, se s ní z těchto důvodů nakonec setkávají stejně často, jako například manažeři zodpovědní za strategické rozhodování – disciplínu, která naopak má patřit mezi nejméně ohrožené. Mezi interní činnosti s nejnižší mírou využití AI se pak navzdory pokročilým jazykovým modelům, které by mohly nahradit často nedostatečně vyvinuté chat boty, řadí i zákaznický servis. V této činnosti technologii využívá jen každá šestá firma.  Přitom právě kvalitní a dobře seřízený a nastavený zákaznický servis je něco, co má českým firmám dodávat tolik nezbytnou přidanou hodnotu oproti velkým digitálním “tržištím” jako je například Temu. 

Pokud chcete, máte volnou ruku 

Jedním z důvodů, proč se pokročilému AI v tuzemských firmách zatím nedaří tak, jak by mohlo, je dle RSM nakonec i nedostatečná podpora vedení a otevření tématu na strategické úrovni. Umělá inteligence je tématem na setkání představenstva společnosti jen ve 13 % dotázaných podniků, případně jejich manažeři neví o tom, že by tématem byla.  

Samotným zaměstnancům proto chybí nejen povědomí o důležitosti technologie pro jejich podnik, ale také podpora pro to, aby oni sami mohli práci s ní rozvíjet. Přesně polovina zaměstnanců se domnívá, že jejich společnost neposkytuje možnost interního či externího školení v oblasti AI a práce s umělou inteligencí tak často zůstává na úrovni individuálních inciativ. “Češi zůstávají v oblasti umělé inteligence velmi konzervativní a zdá se, že firmy čekají na další boom spojený s konkrétním systémem či modelem, který se stane opravdu revolučním.” 

Výsledky průzkumu

Autoři

Monika Marečková

Managing Partnerka RSM CZ & SK
Zobrazit detail

Jan Kněžínek

Marketing Manager
Zobrazit detail