Co dělat, když se zaměstnanci stane pracovní úraz
13.10.2015
Dovolte nám, abychom Vás stručně informovali ohledně řešení pracovních úrazů.
Postup, jak řešit pracovní úrazy je stanovený v § 105 Zákoníku práce (o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu). Zaměstnanec je povinen neprodleně svého zaměstnavatele informovat o vzniku pracovního úrazu. Zaměstnavatel musí posoudit, zda se jedná o pracovní úraz. Toto posuzuje dle paragrafu 380 Zákonu práce, který popisuje definici úrazu.
Definice pracovního úrazu zní: pracovním úrazem je poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k němu nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních povinností nebo v přímé souvislosti s nimi. Důležité je také zmínit, že pracovním úrazem není úraz, který se stal zaměstnanci během cesty do zaměstnání a zpět.
Pokud se tedy jedná o úraz pracovní dle výše uvedené definice, sepíše se se zaměstnancem Záznam o úrazu. Záznam o úrazu má zaměstnavatel za povinnost sepsat do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl. Společnost má také za povinnost vést evidenci o všech úrazech v knize úrazů.
Prostřednictvím tohoto záznamu o úrazu následně informuje zaměstnavatel následující instituce
- Police ČR, pokud byl v souvislosti s pracovním úrazem spáchán trestný čin
- Odborová organizaci
- Oblastní inspektorát práce – v případě, že hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance trvá déle než 5 dnů
- Zdravotní pojišťovna
- Pojišťovna, u které je zaměstnavatel pojištěn pro případ odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu