

Balíček změn „VAT in the Digital Age“ dnes vstoupil v platnost. Co nám přinese?
Reforma DPH známá jako VAT in the Digital Age (zkráceně ViDA) prošla v únoru hlasováním Evropského parlamentu a 11. března ji oficiálně schválila i Rada EU. Změny byly následně publikovány v Úředním věstníku Evropské unie a dnešním dnem (14. dubna) vstupují v platnost.
Většina změn je začleněna do novely Směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty (Směrnice), část je upravena formou Nařízení Rady o správní spolupráci v oblasti DPH a úpravou prováděcího Nařízení Rady k požadavkům a informacím u některých režimů DPH.
ViDA jako zásadní reforma DPH přináší změny rozdělené do tří níže uvedených klíčových pilířů, které budou členské státy EU postupně zavádět do svých národních legislativ, a to v horizontu tří až pěti let. V případě plné harmonizace digitalizace a elektronické fakturace na lokální úrovni je cílovým termínem leden 2035. Některé změny však, pro usnadnění implementace, začnou platit okamžitě – jsou navázané na datum vstupu této zákonné úpravy v platnost.
První pilíř upravuje digitální výkaznictví v reálném čase (DRR) a povinnou elektronickou fakturaci (e-fakturace), které představují největší změnu zejména pro plátce DPH obchodující v rámci EU. Přináší zásah do softwarů a IT řešení, změny celého systému vystavování a přijímání faktur, včetně lhůt pro jejich vystavení, a zavádí povinnost reportovat data finanční správě téměř v reálném čase.
Termín pro povinnou implementaci DRR a e-fakturace je červenec 2030 pro intrakomunitární transakce, přičemž plná harmonizace pro zavedená lokální plnění je stanovena na leden 2035. Díky derogaci mohou členské státy zavést e-fakturaci na lokální úrovni pro domácí obchodní transakce už od účinnosti novely Směrnice, a to bez nutnosti schválení Evropskou komisí.
Druhý pilíř upravuje tzv. ekonomiku digitálních platforem. Změny se týkají především služeb krátkodobého ubytování a přepravy cestujících. Nově bude zavedeno pravidlo tzv. „domnělého dodavatele“, podle kterého ponese odpovědnost za výběr a odvod DPH samotná on-line platforma, která služby zprostředkovává.
Termín pro povinnou implementaci je leden 2030. Členské státy však mají možnost zahájit ji dobrovolně již od července 2028.
Třetí pilíř se soustředí na zjednodušení povinné registrace v členských státech EU prostřednictvím úpravy systému jednotného správního místa a rozšíření režimu „One Stop Shop“ (OSS). Změny se týkají také přesunu vlastního zboží mezi státy, které nově budou součástí tohoto výkaznictví, a zániku režimu „call-off stock“. Určité změny se dotknou i dovozního režimu IOSS.
Termín implementace je červenec 2028, k částečnému rozšíření režimu OSS o vybraná plnění však dojde už od ledna 2027.
Cílem celého balíčku je zásadní modernizace a digitalizace systému DPH výkaznictví a boj proti daňovým podvodům a únikům, zejména v oblasti intrakomunitárních transakcí a řetězových obchodů, kde k únikům dochází nejčastěji. Dalším důvodem je snížení administrativní zátěže.
Aktuální výhled pro první pilíř
V některých zemích EU již e-fakturace a DRR na lokální úrovni v určité formě běží a čeká je tak pouze harmonizace na nová pravidla, jiné státy plánují zavedení v následujících měsících či letech. V České republice je zatím vývoj nejasný, a uvidíme, zda se zmínky o zavedení kolem roku 2028 naplní, anebo bude zavedení směřovat spíše k povinnému termínu implementace. Slovensko zatím plánuje spuštění na rok 2027.
Přistoupení k e-fakturaci v dalších státech EU může mít vliv i na tuzemské společnosti obchodující v EU, které mají v těchto členských státech své pobočky. Povinnost přijímat elektronické faktury na lokální úrovni může být státy zavedena od okamžiku platnosti novely Směrnice. Tato povinnost by se však měla vztahovat pouze na společnosti a odštěpné závody se sídlem v dané zemi.
I když se může zdát, že implementace e-fakturace a splnění stanovených podmínek v ČR jsou zatím daleko, je klíčové porozumět navrhovaným změnám včas a v návaznosti na vlastní podnikání zvolit vhodná opatření, zejména v oblasti IT řešení a systémů pro vystavování a přijímání faktur.
Celou problematiku budeme i nadále pečlivě sledovat a v případě novinek Vás budeme včas informovat. Už nyní chystáme podklady o jednotlivých pilířích, které by Vám měly pomoci s přípravou na nadcházející změny.
V případě jakýchkoliv otázek či zájmu o doplnění nebo konzultace se na nás neváhejte obrátit.

