Nový zákon o účetnictví chystá změny v povinnosti auditu účetní závěrky. Dotknou se i vás?

S příchodem nového zákona o účetnictví se mění pravidla pro povinný audit účetních závěrek. Pokud vám už teď při zmínce o auditu běhá mráz po zádech, máme pro vás dobrou zprávu! Nová pravidla totiž mohou znamenat, že se vás povinný audit ani nebude týkat.

V tomto článku se podíváme na kritéria pro povinný audit platná do roku 2023, jak se tato kritéria změnila od 1. 1. 2024 a jak se změní s novým zákonem o účetnictví od 1. 1. 2025 (pokud projde ve stávajícím znění celým legislativním procesem).

Kritéria pro povinný audit pro účetní závěrky za účetní období započaté v roce 2023

Podle aktuální legislativy jsou povinny mít účetní závěrku ověřenou auditorem tyto účetní jednotky:

  1. Velké účetní jednotky
  2. Střední účetní jednotky
  3. Malé účetní jednotky, pokud k rozvahovému dni překročily nebo dosáhly alespoň dvou (u akciových společností a svěřenských fondů pouze jedné) z následujících hodnot:
    • Aktiva celkem: 40 000 000 Kč
    • Roční úhrn čistého obratu: 80 000 000 Kč
    • Průměrný počet zaměstnanců: 50

Změny pro účetní období započaté od 1. ledna 2024

Novela stávajícího zákona o účetnictví nepřinesla změnu ve výši hodnotových limitů aktiv a obratu, ale upravila definici čistého obratu. Dosud se do obratu počítaly veškeré výnosy. Od 1. ledna 2024 je čistý obrat definován pouze jako výnosy z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb, na kterých je založen obchodní model účetní jednotky. Výnosy, které nejsou zahrnovány do obratu, jsou například výnosy z prodeje majetku či finanční výnosy (účtová skupina 64 a 66), pokud na nich není založen obchodní model společnosti.

Změna definice čistého obratu způsobila, že některé malé účetní jednotky, které by podle starých pravidel musely mít auditovanou účetní závěrku, tuto povinnost nemají.

Nový zákon o účetnictví přináší změny, které vám mohou ušetřit starosti

Nový zákon o účetnictví, jehož účinnost se předpokládá od 1. ledna 2025, upravuje hodnotové limity pro zatřídění do jednotlivých kategorií účetních jednotek. Podotýkáme, že tato kritéria nebyla již více než 20 let upravena, ani valorizována o inflaci.

Kategorie účetních jednotek dle nového zákona o účetnictví

Mikro účetní jednotka

Do této kategorie spadáte, pokud splňujete alespoň dvě z následujících podmínek:

  • Aktiva celkem do 11 000 000 Kč
  • Roční úhrn čistého obratu do 22 000 000 Kč
  • Průměrný počet zaměstnanců za účetní období do 10

Malá účetní jednotka

  • Nejste mikro účetní jednotkou a zároveň splňujete alespoň dvě z těchto podmínek:
    • Aktiva celkem do 120 000 000 Kč
    • Roční úhrn čistého obratu do 240 000 000 Kč
    • Průměrný počet zaměstnanců za účetní období do 50

Střední účetní jednotka

  • Nejste mikro ani malou účetní jednotkou a zároveň splňujete alespoň dvě z těchto podmínek:
    • Aktiva celkem do 600 000 000 Kč
    • Roční úhrn čistého obratu do 1 200 000 000 Kč
    • Průměrný počet zaměstnanců za účetní období do 250

Velká účetní jednotka

Jste velkou účetní jednotkou, pokud splňujete alespoň dvě z následujících podmínek:

  • Aktiva celkem nad 600 000 000 Kč
  • Roční úhrn čistého obratu nad 1 200 000 000 Kč
  • Průměrný počet zaměstnanců za účetní období nad 250

Povinný audit? Jen pro střední a velké jednotky.

Podle nového zákona o účetnictví se povinný audit týká pouze středních a velkých účetních jednotek. To znamená, že pokud patříte mezi mikro nebo malé účetní jednotky, můžete si oddechnout – povinný audit vás strašit nemusí! Zrušení povinnosti auditu pro malé účetní jednotky povede k administrativnímu zjednodušení, protože tyto subjekty nebudou muset řešit náklady a procesy spojené s auditem.

Společnost může audit účetní závěrky absolvovat dobrovolně. Dobrovolný audit však automaticky neznamená prodloužení lhůty pro podání DPPO.

Změna kategorií

Pokud v roce 2024 nepřekročíte alespoň dvě kritéria pro zařazení do kategorie středních účetních jednotek, máte minimálně na 3 roky klid. Povinný audit se vás může týkat nejdříve za účetní období 2027. Kategorie účetní jednotky se totiž změní tehdy, pokud 2 roky po sobě překročíte dvě kritéria pro danou kategorii – teprve od následujícího účetního období pak budete zařazeni do nové kategorie.

Co dělat, pokud se vás audit týká?

Pokud spadáte do kategorie povinně auditovaných subjektů, nebo tuto povinnost nemáte, ale audit po vás vyžaduje mateřská společnosti či banka, není důvod k panice. Audit může být užitečným nástrojem pro zlepšení vašich finančních procesů a zvýšení důvěryhodnosti firmy.

Jak vám můžeme pomoci

Základem účetní závěrky, a tedy i úspěšného auditu je průkazné, kvalitně vedené účetnictví, které je v souladu s veškerými aktuálně platnými legislativními požadavky. Ať už jste auditovaná či neauditovaná společnost, rádi vám poskytneme profesionální účetní služby a postaráme se o to, že vaše účetnictví bude vždy v naprostém pořádku. Nejen pro účely závěrky a auditu.

Autoři

Lenka Černohubá

Head of Accounting
Zobrazit detail