Nové ustanovení k tzv. selfbillingu: co se mění v praxi?

Může nové ustanovení k tzv. selfbillingu měnit práva a povinnosti osoby poskytující plnění?

S účinností od 1. ledna 2025 došlo novelou zákona o DPH k úpravě ustanovení, které se týká vystavování daňových dokladů jinou osobou namísto poskytovatele plnění. Obecná úprava vystavení jinou osobou a specificky pak pořizovatelem plnění přitom vychází ze směrnice Rady EU 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty (Směrnice).

Do konce roku 2024 Česká republika plně aplikovala ustanovení článku 224 Směrnice, které jednotlivým státům umožňuje požadovat, aby byl doklad vystavován „jménem a na účet“ osoby povinné k dani, která dodala zboží, nebo poskytla službu. Díky této implementaci bylo písemné zmocnění vyžadováno a práva a povinnosti tak byly určeny jednoznačně, tedy vystavovatelem dokladu byl vždy poskytovatel plnění. Nové znění účinné od začátku letošního roku však požadavek na písemné zmocnění vypouští, jelikož ho zákonodárce považoval za nadbytečné v návaznosti na obecná pravidla Směrnice týkající se vystavování dokladu jinou osobou. Podle nového ustanovení může daňový doklad vystavit:

„…namísto osoby povinné k dani jiná osoba, a to na základě jejich ujednání; v tomto rozsahu má tato jiná osoba stejná práva a povinnosti jako tato osoba povinná k dani. Správce daně může tuto jinou osobu vyzvat k prokázání existence takového ujednání“.

Praktické dopady zatím nejsou zcela jasné

Co úprava znamená v praxi? Dopady závisí na dohodě mezi stranami. Forma této dohody není zákonem pevně stanovena, ale finanční úřad může v případě potřeby její existenci a obsah prověřit.

Daňoví odborníci se však zatím přiklánějí k výkladu, že pokud ujednání konkrétně mezi poskytovatelem a příjemcem plnění nebude zahrnovat zmocnění k vystavování daňových dokladů, skutečným vystavovatelem by měl v daném případě být příjemce plnění. To by zároveň určovalo i jeho odpovědnost za správnost dokladu a povinnost přiznat daň ve správné výši. Návrh koordinačního výboru k tématu již byl prodiskutován a předložen kolegiem DPH odborníků, a příští měsíc by jeho závěry měly být projednány se zástupci Generálního finančního ředitelství (GFŘ). Závěry GFŘ potvrdí, zda změna má dopad na práva a povinnosti v daných situacích, a dá tak podnět, jaké důsledky a doporučení z toho vyvodit.

Týká se vás tato problematika? Nezapomeňte sledovat naše newslettery, budeme se jejímu dalšímu vývoji věnovat. Pokud byste měli zájem o jakékoliv další informace či doplnění, neváhejte se obrátit na naše DPH specialisty.

Autoři

Kateřina Provodová

Head of Tax
Zobrazit detail

Renata Zábranská

Manager
Zobrazit detail