Post M&A Integrace

Post-M&A integrace je proces sjednocování společností po fúzi či akvizici s cílem maximalizovat synergie a zajistit plynulý přechod. Zahrnuje integraci systémů, procesů, týmů i firemní kultury, aby nově vzniklá struktura efektivně spolupracovala a dosáhla strategických cílů.

Post-M&A poradenství

Plánování integrace s cílem maximalizovat synergie a zvýšit hodnotu společnosti.

Co dál po due diligence? Pomůžeme vám s integrační strategií, plánováním i samotnou realizací.

Finance | Procesy | Technologie

  • Vytvoříme jednotnou účetní osnovu, nastavíme reporting, provedeme revizi finančních výkazů a posoudíme ekonomické i daňové aspekty.
  • Zrevidujeme vaše duplicitní procesy a nastavíme jednotné procesní standardy.
  • Připravíme vám plány pro bezpečné sloučení systémů a migraci dat s maximálním důrazem na kyberbezpečnost.

 

Zaměstnanci | Integrační tým

  • Určíme odpovědné osoby pro každou fázi integrace a zapojíme všechny úrovně managementu organizace, aby podpořily důvěru zaměstnanců nově začleněné společnosti.
  • Vytvoříme jednotný plán pro převod pracovních smluv a harmonizaci pracovních podmínek.
  • Naplánujeme krátkodobé a dlouhodobé potřeby v oblasti náboru zaměstnanců, včetně procesů nástupu a nastavení benefitů a odměn.
  • Pomůžeme vám identifikovat nadbytečné pracovníky i špičkové talenty a podpoříme řízení procesu propouštění a odstupného. Společně vytvoříme plán a určíme odpovědné osoby, ať už externí, nebo interní.
  • Vypracujeme plány školení, stanovíme postupy hodnocení výkonnosti a pomůžeme vám zavést personální systémy pro sledování výsledků jednotlivých zaměstnanců. 
  • Navrhneme organizační schéma.

Komunikace | Compliance

  • Pomůžeme vám zavést jasné komunikační kanály a mechanismy sdílení informací pro zajištění maximálně transparentní interní komunikace.
  • Vypracujeme vám plán pro řádnou komunikaci v případě existence odborů nebo jiných zaměstnaneckých organizací.
  • Navrhneme systém pro sledování postupu integračních činností.
  • Pomůžeme vám vytvořit nový interní kodex, který bude zahrnovat podnikové principy, pravidla, směrnice, hodnoty, dodavatelské vztahy i firemní kulturu.
Případové studie
Nugget SW
Avensio SW
Nugget SW
Fúze & Akvizice
Post integrační proces pro
softwarovou společnost.
Největší výzvy pro integraci?
Nedostatečná transparentnost, chybějící komunikační plán, provozní neefektivita a velký úbytek zaměstnanců.
K nahlédnutí zde
Avensio SW
Fúze & Akvizice
Post integrační proces pro
softwarovou společnost.
Jak může dobře nastavený komunikační plán, aktivní zapojení zaměstnanců a tzv. buddy systém přispět k hladké integraci a synergii?
K nahlédnutí zde

Integrace po fúzi nebo akvizici

Strategie integrace po fúzi nebo akvizici zaměřená na dlouhodobé vytváření hodnoty.

Klíčové poznatky

  • Úspěšní kupující zahajují proces plánování integrace již ve fázi due diligence.
  • Již první den by vedení mělo mít k dispozici strukturu řízení integrace a definované pracovní postupy.
  • Komplexní plán pro prvních 100 dní musí být připraven a uveden do chodu před prvním dnem.
  • Integrace dvou společností zůstává jedním z nejnáročnějších aspektů fúzí a akvizic. Ve více než 70 % případů se nepodaří dosáhnout plánovaných synergií a tím pádem ani požadované hodnoty. Proč? Kupující často podceňují úsilí potřebné pro skutečné sloučení firem a nevěnují plánování integrace dostatek času. V důsledku toho se společnosti nikdy plně nespojí.
  • Pro úspěšné dokončení procesu integrace po fúzi či akvizici musí kupující zahájit proces plánování již ve fázi due diligence, tedy ještě před dokončením transakce.
  • Plánování synergií před transakcí se obvykle překrývá s její skutečnou realizací k prvnímu dni. Proto je nezbytné, aby vedení i zaměstnanci byli na implementaci strategie vytváření hodnot připraveni již před prvním dnem.
  • Kupující musí zvážit kroky potřebné k přípravě před a po fúzi či akvizici. Při sestavování časového plánu by vedení mělo zahrnout plány a milníky pro první den, zajištění kontinuity podnikání, tzv. „rychlé výhry“, 100denní plán i dlouhodobé iniciativy.
  •  Kontinuita podnikání a snižování rizik jsou klíčovými aspekty počáteční fáze integračního procesu a měly by být řešeny prioritně. Vlastníci musí důkladně prozkoumat všechny finanční změny, které mohou ovlivnit transakce se zákazníky během prvního dne. Zároveň je třeba zajistit, že budou k dispozici potřebná regulační povolení, základní IT systémy a infrastruktura budou plně funkční a že budou splněny kritické požadavky na finanční výkaznictví.

Základní přípravy na první den

V první den by vedení mělo mít k dispozici strukturu řízení integrace a definované pracovní postupy.

Společnost musí být připravena zajistit bezproblémové dodání zákazníkům již od prvního dne. Plán pro sloučené společnosti musí být jasně komunikován všem zaměstnancům – aby ho mohli plně realizovat, musí mu rozumět. V komunikačním procesu nesmí být opomenuti ani zákazníci a trh jako celek. Poskytnutí jasného sdělení jak interně, tak externě umožní vedení zmírnit provozní a procesní rizika. To však vyžaduje pečlivé plánování. Mnoho sloučených společností přichází o hodnotu, protože podceňují čas potřebný k efektivní komunikaci se všemi zainteresovanými stranami.

Kritických prvních 100 dní

Plánování prvního dne je časově náročné, ale vedení společnosti se na něm nesmí zastavit. Komplexní plán pro prvních 100 dní je třeba zahájit před prvním dnem. Tato doba je kritická – závisí na ní, zda transakce skutečně přinese zamýšlenou hodnotu. Cíle pro prvních 100 dní by měly být krátkodobé a dosažitelné. V rámci 100denního plánu by vedení mělo uspořádat úvodní integrační workshopy a vytvořit seznam iniciativ, které budou dokončeny během jednoho až tří měsíců.

Prvních 100 dní je kritických také proto, že v této době může vedení provést reálné změny. Zaměstnanci v tomto období změny očekávají a jsou otevřeni novým přístupům. Změny provedené během prvních 100 dní mají větší šanci na dlouhodový úspěch než změny zavedené později, kdy často dochází k návratu k „obvyklému“ přístupu.

Během prvních 100 dní by vedení mělo potvrdit dlouhodobé integrační plány sloučené společnosti, včetně dokončení klíčových procesů a implementace technologií. V těchto počátečních fázích integrace je nutné pečlivě řídit různé faktory, jako jsou externí a interní komunikace, řízení změn, právní a regulační otázky či náklady a finanční analýza.

Prvních 100 dní a „rychlá vítězství“ by neměly být zaměňovány s dlouhodobými integračními plány a transformačními změnami.

Cílem prvních 100 dní je realizovat projekty, které splňují kritické obchodní požadavky a přinášejí rychlé synergie ze sloučené společnosti.

Během této doby mohou oddělení vyvinout své budoucí provozní modely a zahájit přechod na kombinovaný stav.

Dlouhodobé vytváření hodnot

Dlouhodobé optimalizační iniciativy jsou zaváděny s cílem plně využít synergie a hodnotu, kterou vedení očekává. Spolupráce se zkušenou kanceláří pro řízení integrace od začátku do konce usnadní soustředění potřebné k dosažení dlouhodobých optimalizačních cílů kupujícího.

Řízení integrace zahrnuje procesy, nástroje a zdroje, které pomáhají organizovat kroky potřebné k tomu, aby bylo možné plně využít hodnotu transakce a dosáhnout lepšího budoucího stavu. Kupující a nejvyšší vedení sloučené společnosti by měli od samého začátku definovat vizi integrace. Ta však nemůže být realizována bez dobře koordinovaného úsilí, které ji promítne do skutečných projektů realizovaných jednotlivými odděleními. U některých projektů lze očekávat delší dobu realizace (2-3 roky).

Mít od začátku dobře řízené integrační úsilí po fúzi znamená „plánovat úspěch“.

Vaše kontaktní osoba

Zuzana Kubíková

Head of Management Consulting
Zobrazit detail

Lucie Odehnalová

Senior Consultant
Zobrazit detail