Czech Republic
Jazyky

Jazyky

Třetina českých firem používá zastaralé ICT starší deseti let

Podnikový informační systém (ERP) využívá ve svém ICT přes 95 % českých společností. U celých 34 % firem ale jeho stáří překračuje 10 let. Vyplývá to z průzkumu, který na vzorku 438 středně velkých a velkých firem v České republice provedla naše společnosty.

graf investice

Podle průzkumu využívá téměř 60 % českých firem podnikový informační systém starší než 7 let, zhruba polovina z nich s ním dokonce funguje již druhou dekádu. „Ukazuje se, žeochota modernizovat informační technologie je u tuzemských firem poměrně nízká,“ konstatuje obchodní ředitel pro segment Podnikových aplikací Infinity Martin Hruška a dodává: „Životnost těchto řešení a použitých technologií už většinou dosáhla vrcholu a výrobci pro ně často přestali poskytovat technickou podporu, což může tuzemské firmy limitovat v jejich dalším rozvoji.“

Kromě toho staré systémy nevyhovují současným potřebám firem: „Zatímco před 10 lety se ERP systém pořizoval především z důvodu vykazování účetnictví, mezd, evidence zásob, či plánování výroby, dnes se na něj pohlíží jako na nástroj, který nejen zabezpečuje základní činnosti podniku, ale zároveň dokáže integrovat i další specializované aplikace, například formou personalizovaného portálu. Mnohem výraznější je také potřeba propojit ERP s celopodnikovou databází,“doplňuje Hruška.

graf erp

Okamžitá úspora 30 až 40 % nákladů

Více než třetina firem přitom jako primární kritérium pro výběr podnikového informačního systému uvedla kvalitu produktu s tím, že cena řešení je důležitá, ale při výběru není nastavena jako primární parametr.  „V ICT navíc obecně platí, že novější produkt se i přes okamžité výdaje cenově vyplatí již na ušetřených provozních nákladech a zefektivnění výrobních procesů. Například při virtualizaci serverovny počítáme ušetřené náklady zpravidla mezi 30-40 % proti starému řešení, u nových ERP systémů je to podobné,“ uvádí Hruška.

Průzkum dále ukázal, že české společnosti na rozdíl od minulosti preferují co největší využití standardních funkcí systému a vzhledem ke svým zkušenostem z předcházejících implementací chtějí výrazně omezit úpravy svých procesů na míru – důvodem je jednak složitá technická podpora, jednak rostoucí možnosti základních systémů.

„Například u novinek MS Dynamics AX 2012 a Microsoft NAV 2013 získá zákazník díky změně licencování veškerou funkčnost již se zakoupením prvního uživatele. Navíc u obou produktů došlo k výraznému rozšíření standardní funkcionality. AX 2012 má například proti starším verzím již v základu nové moduly pro Procesní výrobu, Profesionální služby, Retail a Veřejný sektor; nová verze NAV je pak rozšířena například o finanční moduly, jako je Správa cash flow. Úspory jen na zefektivnění procesů v těchto oblastech firemního podnikání se pohybují v desítkách procent,“ doplňuje Martin Hruška.

graf it

Správný výběr poskytovatele je polovina úspěchu

Důraz na snížení/optimalizaci nákladů při zavedení nového podnikového informačního systému ostatně v průzkumu kladlo nejvíce (35 %) společností, v závěsu se zlepšením interních procesů (28 %). „Ukazuje to, že manažeři mají jasno v tom, co jim mohou nová řešení nabídnout – a požadují to. Chuť vyměnit starý systém je přesto poměrně malá. Kromě neochoty k okamžitým nákladům, která je v době krize očekávatelná, za tím dle naší zkušenosti často stojí i špatná zkušenost klienta s implementátorem, radí Martin Hruška a nabízí čtyři klíčové rady pro výběr správného dodavatele:

1. Nabídne vám před samotnou implementací odbornou analýza všech vašich firemních procesů?

2. Dokáže vám nabídnout následný vyvoj  aplikací přímo na míru?

3. Nabízí opravdu kvalitní péči o celé řešení vašeho ICT během celé jeho životnosti?

4. Má dobré reference od jiných firem vaší velikosti?

Líbil se Vám článek? Pomozte nám šířit jej dále.

Kontaktní osoby

Karel Fišnar

Head of Cloud Solutions & Services

+420 467 005 675 

karel.fisnar@rsm.cz

Další článek Vám zašleme

Email:*
Jméno a příjmení:

Související služby