

Due diligence a jeho využití
08.06.2015
Před nedávnem jsme v newsletteru nakousli téma due diligence, řekli jsme si ale jen ty nejzákladnější věci.
Pojďme se podívat blíže, k čemu všemu se vlastně dá využít:
- Zamýšlím koupit či prodat. Na tomto příkladu jsme minule stručně popsali, jak due diligence probíhá. Z naší praxe je to také nejobvyklejší zadání našich klientů. A jsme za to rádi, protože provedení due diligence při koupi nebo prodeji firmy vede ke zvýšení informovanosti klienta, což usnadňuje jeho rozhodování a vede ke snížení rizika. V neposlední řadě může posloužit i k identifikaci možných zlepšení do budoucna (po převzetí) a tím pádem i ke zvýšení konkurenceschopnosti.
- Nemusí jít vždy o prodej/koupi celé firmy (tzv. share deal), může jít pouze o majetek aktuálně vlastněný nějakou společností (tzv. asset deal).
- Potřebuji financování. Provedení due diligence může být také jednou z podmínek financující společnosti pro poskytnutí zdrojů (např. při refinancování či investování). Je pochopitelné, že financující partner chce mít informace o tom, zda je pro něj bezpečné poskytnout zdroje na tu či onu aktivitu svého klienta či potenciálního klienta. Zpráva z provedeného due diligence může na případná rizika upozornit.
- Ověřuji. Příklad: státní správa ověřuje, zda jím financovaná příspěvková organizace dobře hospodaří se svěřenými zdroji, zda nedochází k plýtvání či zaměření se na vedlejší aktivity, ke kterým ale nebyla zřízena.
RSM CZ je partnerem Unie podnikových právníků ČR o.s.
