Na co nezapomenout při schvalování účetní závěrky? Poradíme vám!
Uzavíráte účetní období na konci kalendářního roku? Pak máte zákonnou povinnost projednat a schválit účetní závěrku na valné hromadě do 30. června 2024. To znamená, že moc času již nezbývá. V následujícím článku budeme uvádět pravidla pro dvě nejčastější formy podnikání u nás, a to pro společnost s ručením omezeným a akciovou společnost.
Způsob svolání valné hromady
Zakladatelské dokumenty (Zakladatelská listina a společenská smlouva u s.r.o. a zakladatelská listina nebo stanovy u a.s.) mohou upravit jak délku lhůty pro svolání valné hromady, tak způsob doručení pozvánky. Svolání valné hromady akciové společnosti provádí představenstvo nebo správní rada a svolání valné hromady společnosti s ručením omezeným jednatel. Dnes se pozvánky běžně zasílají e-mailem. Pozvánka na valnou hromadu by měla obsahovat místo, datum a čas konání valné hromady a také návrh usnesení. Akciová společnost je povinna pozvánku na valnou hromadu vyvěsit na svých internetových stránkách (minimálně 30 dní před jejím konáním). Valnou hromadu je třeba svolat minimálně jednou za rok.
V případě, že má vaše společnost jediného společníka či akcionáře, lze účetní závěrku schválit pouze Rozhodnutím tohoto jediného společníka nebo akcionáře v působnosti valné hromady.
Průběh valné hromady
Valná hromada je nejvyšším orgánem jak společnosti s ručením omezeným, tak akciové společnosti.
Společníci či akcionáři valné hromady obvykle účastní osobně, nebo mohou udělit plnou moc k zastoupení. Přítomné je také představenstvo a dozorčí rada v případě akciové společnosti (a.s.) a jednatelé v případě společnosti s ručením omezeným (s.r.o.). Valné hromady se mohou účastnit i další pozvané osoby, například experti a poradci. Pokud to zakladatelské dokumenty dané společnosti dovolují, může valná hromada probíhat i jinou formou – online prostřednictvím videokonference nebo písemně (tzv. per rollam).
Předmětem valné hromady nejčastěji bývá právě schválení účetní závěrky. V případě, že uzavíráte účetní období na konci kalendářního roku, je třeba účetní závěrku projednat do 30.6. roku následujícího.
Třeba také nezapomínat, že dalšími body k projednání na valné hromadě mohou být např. rozdělení zisku (dividend), změny společenské smlouvy, změny výše základního kapitálu, zrušení společnosti, odměny statutárnímu orgánu, smlouvy o výkonu funkce a další.
Konsolidovaná účetní závěrka?
Povinnost sestavit konsolidovanou účetní závěrku má účetní jednotka, která je obchodní společností a je ovládající osobou. Taková účetní závěrka představuje celkový výsledek hospodaření skupiny společností jako jednoho celku. Tento druh účetní závěrky může být důležitý např. pro banky, věřitelé či potenciální investory.
Stejně jako u běžné účetní závěrky, do působnosti valné hromady spadá i právě schválení konsolidované účetní závěrky a v případech stanovených zákonem i mezitímní účetní závěrky, rozdělení zisku nebo jiných vlastních zdrojů a úhrady ztrát.
Co dělat po schválení účetní závěrky?
Po schválení máte povinnost uložit účetní závěrku do sbírky listin obchodního rejstříku. Auditované společnosti musí uložit také výroční zprávu a zprávu auditora. Lhůta pro založení těchto dokumentů je 30 dnů od konání valné hromady. Můžete také požádat finanční úřad o zaslání dokumentů do sbírky listin společně s daňovým přiznáním.
Sankce za nesplnění povinností
Pokud účetní závěrku do sbírky listin nezaložíte, může vám rejstříkový soud uložit pokutu až do výše 100 000 Kč. V případě dlouhodobé nespolupráce s rejstříkovým soudem může dojít ke zrušení společnosti.
Specifika u auditovaných společností
U auditovaných společností se kromě účetní závěrky schvaluje i výroční zpráva a zpráva o vztazích. Tyto dokumenty musí být ověřeny auditorem. Na valné hromadě se často určuje i auditor pro následující účetní období.
Potřebujete pomoci se svoláním valné hromady, schválením účetní závěrky a s dalšími návaznými kroky?
Náš tým Corporate Services je tu pro vás.